Ar įmanoma sustiprinti savo imuninę sistemą?

2020.08.03

Ar įmanoma sustiprinti savo imuninę sistemą? 

Kiekvieno mūsų imuninė sistema atlieka puikų darbą, gindama mus nuo ligas sukeliančių mikroorganizmų. Bet kartais tai nepavyksta: infekcija įsiveržia į mūsų organizmą ir mes sunegaluojame. 

 

 

 

 

 

  • Ar įmanoma įsikišti į šį procesą ir sustiprinti imuninę sistemą? 
  • Gal gerinant savo mitybą? 
  • O gal vartoti tam tikrus vitaminus ar augalinius preparatus? 
  • Pakeisti gyvenimo būdo įpročius, siekiant sukurti tobulą imuninį atsaką?

Imuniteto stiprinimo idėja vilioja daugelį, tačiau galimybė tai padaryti pasirodė sunkiai įgyvendinama dėl kelių priežasčių:

  • Imuninė sistema yra sudėtinga sistema. 
  • Norint gerai funkcionuoti, reikia pusiausvyros ir harmonijos. 
  • Vis dar yra daug, ko tyrėjai nežino apie imuninio atsako sudėtingumą ir tarpusavio ryšį. 
  • Šiuo metu nėra moksliškai įrodytų tiesioginių ryšių tarp gyvenimo būdo ir sustiprintos imuninės funkcijos.

Bet tai nereiškia, kad gyvenimo būdo poveikis imuninei sistemai nėra intriguojantis ir neturėtų būti tiriamas. Tyrėjai tiria dietos, mankštos, amžiaus, psichologinio streso ir kitų veiksnių poveikį imuniniam atsakui tiek gyvūnams, tiek žmonėms. 

Mūsų pirmoji gynybos linija yra sveiko gyvenimo būdo pasirinkimas. Laikytis bendrų geros sveikatos palaikymo rekomendacijų yra geriausias žingsnis, kurio reikėtų imtis siekiant natūraliai stiprinti imuninę sistemą. Kiekviena mūsų kūno dalis, įskaitant imuninę sistemą, geriau funkcionuoja, kai yra apsaugota nuo aplinkos pažeidimų ir sustiprinta sveiko gyvenimo strategijomis, tokiomis kaip:

  • Rūkymo atsisakymas
  • Prisilaikyti sveikos mitybos principų, vartoti daug vaisių ir daržovių.
  • Fizinis aktyvumas turi būti nuolat ir atitikti amžiaus ribas.
  • Kūno masės kontrolė (siekti normalios kūno masės).
  • Alkoholį vartoti saikingai arba nevartoti iš vis.
  • Pilnavertis miegas.
  • Higienos įgūdžiai, kad išvengti infekcijos, pavyzdžiui, dažnai plauti rankas ir kruopščiai termiškai paruošti mėsą.
  • Streso valdymas, siekiant jį mažinti ar išvengti.

          

Daugelis parduotuvių ir vaistinių lentynose esančių produktų teigia, kad jie sustiprina ar palaiko imunitetą. Tačiau imuniteto stiprinimo koncepcija moksliškai nėra prasminga. Kūno ląstelių - imuninių ar kitų - skaičiaus padidinimas nebūtinai yra geras dalykas. Pavyzdžiui, sportininkai, kurie užsiima „kraujo dopingu“ - perpildami kraują, kad padidintų kraujo ląstelių skaičių ir pagerintų jų rezultatus - rizikuoja patirti insultus.

Bandymas sustiprinti imuninės sistemos ląsteles yra ypač sudėtingas, nes imuninėje sistemoje yra tiek daug skirtingų ląstelių, kurios specifiškai reaguoja į daugybę skirtingų mikrobų. Kurių ląstelių skaičių ir kiek turėtumėte padidinti? Kol kas mokslininkai nežino atsakymo. Žinoma, kad kūnas nuolat generuoja imunines ląsteles. Be abejo, jis gamina daug daugiau limfocitų, nei gali naudoti. Papildomos ląstelės pasišalina per natūralų ląstelių žūties procesą, vadinamą apoptoze - kai kurios, prieš atlikdamos kokį nors veiksmą, kitos - po kovos. Niekas nežino, kiek ląstelių ar koks geriausias ląstelių derinys turi būti, kad imuninė sistema veiktų optimaliai. Senstant mūsų imuninio atsako galimybės sumažėja, o tai savo ruožtu pasireiškia dažnesniaisinfekcijų ir vėžio apsireiškimais. Pailgėjus gyvenimo trukmei išsivysčiusiose šalyse, taip pat padažnėja su amžiumi susijusių organizmo funkcijų sutrikimais.

Nors kai kurie žmonės sensta sveikai, daugelio tyrimų išvada yra tokia: vyresnio amžiaus žmonės, palyginti su jaunesniais žmonėmis, dažniau užsikrečia užkrečiamosiomis ligomis ir, dar svarbiau, labiau linkę nuo jų mirti. Kvėpavimo takų infekcijos, gripas, COVID-19 virusas ir ypač pneumonija yra pagrindinė vyresnių nei 65 metų žmonių mirties priežastis. Niekas tiksliai nežino, kodėl taip nutinka, tačiau kai kurie mokslininkai pastebi, kad padidėjusi rizika yra susijusi su T ląstelių sumažėjimu, galbūt dėl ​​to, kad užkrūčio liauna atrofuojasi su amžiumi ir gamina mažiau T ląstelių, kad galėtų kovoti su infekcija. Ar šis užkrūčio liaukos funkcijos sumažėjimas paaiškina T ląstelių sumažėjimą, ar svarbūs kiti pokyčiai, nėra visiškai suprantama. Kiti domisi, ar kaulų čiulpai ne taip efektyviai gamina kamienines ląsteles, kurios sukuria imuninės sistemos ląsteles.

Sumažėjęs imuninis atsakas į infekcijas atskleidė silpnesnes vyresnio amžiaus žmonių reakcijas į vakcinas. Pavyzdžiui, vakcinų nuo gripo tyrimai parodė, kad vyresniems nei 65 metų žmonėms vakcina yra mažiau efektyvi, palyginti su sveikais vaikais. Nepaisant sumažėjusio efektyvumo, skiepai nuo gripo ir S. pneumoniae žymiai sumažino vyresnių žmonių ligos ir mirties procentą, palyginti su nevakcinuojamais. Atrodo, kad senyvų žmonių mityba ir imunitetas yra susiję. Nepakankama mitybos forma, kuri stebėtinai paplitusi net pasiturinčiose šalyse, yra vadinama „mikroelementų netinkama mityba“. Mikroelementų stoka, netinkama mityba, kai žmogui trūksta kai kurių būtinų vitaminų ir mineralinių medžiagų, gaunamų iš dietos ar ją papildant, gali dažniau sutinkama vyresnio amžiaus žmonėms. Vyresni žmonės linkę valgyti mažiau, mityba dažniau būna nepilnavertė. Svarbus klausimas - ar maisto papildai gali padėti vyresnio amžiaus žmonėms palaikyti sveikesnę imuninę sistemą. Vyresni žmonės turėtų aptarti šį klausimą su gydytoju.

Dieta ir jūsų imuninė sistema

A store filled with lots of fresh produceDescription automatically generated

Kaip ir bet kuri kovos jėga, imuninės sistemos armija žygiuoja per skrandį. Sveikiems imuninės sistemos kariams reikia tinkamo, reguliaraus maitinimo. Mokslininkai jau seniai pripažino, kad skurde gyvenantys ir nepakankamai maitinami žmonės yra labiau pažeidžiami infekcinių ligų. Vis dėlto nežinoma, ar sergamumą didina netinkama mityba. Vis dar yra palyginti nedaug tyrimų apie mitybos poveikį žmonių imuninei sistemai.

Yra įrodymų, kad įvairūs mikroelementų trūkumai, pavyzdžiui, cinko, seleno, geležies, vario, folio rūgšties ir vitaminų A, B6, C ir E trūkumai keičia gyvūnų imuninį atsaką, matuojant mėgintuvėlyje. Tačiau šių imuninės sistemos pokyčių poveikis gyvūnų sveikatai nėra toks aiškus, todėl dar reikia įvertinti panašių trūkumų poveikį žmogaus imuniniam atsakui.

Taigi, ką žmogus gali padaryti? Jei įtaria, kad mityba nepatenkina visų mikroelementų poreikių (pavyzdžiui, galbūt, pavyzdžiui, nemėgstate daržovių), kasdien vartojami multivitaminai ir mineralų papildai gali duoti tam tikros naudos sveikatai, bet nebūtinai  teigiamą poveikį imuninei sistemai. Vieno vitamino genozės vartojimas nereiškia, kad jo gaunant  daugiau nebūtinai bus geriau.

Pagerinti imunitetą vaistažolėmis ir papildais?

Vitaminai, papildai su mikroelementais  teigia, jog jie palaiko ir stiprina imuninės sistemos sveikatą. Ir nors yra nustatyta, kad kai kurie preparatai keičia kai kuriuos imuninės sistemos komponentus, iki šiol nėra įrodymų, kad jie iš tikrųjų stiprina imunitetą iki taško, kur esate geriau apsaugoti nuo infekcijos ir ligų. Įrodyti, kad vaistažolė ar kokia nors kita medžiaga gali sustiprinti imunitetą, kol kas yra labai sudėtinga. Mokslininkai, pavyzdžiui, nežino, ar vaistažolė, kuri, atrodo, padidina antikūnų kiekį kraujyje, iš tikrųjų daro ką nors bendram imunitetui.

Stresas ir imuninė funkcija

Šiuolaikinė medicina suprato, kad protas ir kūnas yra glaudžiai susiję. Su emocinio streso padariniais susijusi daugybė įvairių negalavimų, įskaitant skrandžio sutrikimus, dilgėlinę ir net širdies ligas. Nepaisant iššūkių, mokslininkai aktyviai tiria streso ir imuninės funkcijos ryšį, bet, visų pirma, stresą sunku apibrėžti. Tai, kas vienam asmeniui gali sukelti stresą, nesukelia jo kitam. Kai žmonės susiduria su situacijomis, kurias jie laiko stresinėmis, jiems sunku įvertinti, kokį stresą jie jaučia, ir mokslininkui sunku sužinoti, ar subjektyvus žmogaus įspūdis apie streso dydį yra tikslus. Mokslininkas gali išmatuoti tik tuos dalykus, kurie gali atspindėti stresą, pavyzdžiui, kiek kartų širdis plaka kiekvieną minutę, tačiau tokios širdies reakcijos gali atspindėti ir kitus veiksnius.

Dauguma mokslininkų, tiriančių streso ir imuninės funkcijos ryšį, vis dėlto netiria staigaus, trumpalaikio stresoriaus; veikiau jie stengiasi ištirti nuolatines ir dažnesnes stresines situacijas, žinomas kaip lėtinis stresas, tokias, kurias sukelia santykiai su šeima, draugais ir bendradarbiais, ar nuolatiniai iššūkiai, norint gerai atlikti savo darbą. Kai kurie mokslininkai tiria, ar dėl nuolatinio streso paveikiama imuninė sistema.

Ar peršalimai silpnina imuninę sistemą?

Beveik kiekviena motina yra sakiusi: „Dėvėk striukę, ar peršalsi!“ Ar ji teisi? Tikriausiai ne, nes saikingas atšalimas nepadidina jautrumo infekcijai. Yra dvi priežastys, kodėl žiema yra „šaltasis ir gripo sezonas“. Žiemą žmonės daugiau laiko praleidžia patalpose, glaudžiau bendraudami su kitais žmonėmis ir  dažniauperduoda savo mikrobus aplinkiniams. 

Tyrėjai ir toliau domisi šiuo klausimu skirtingose ​​populiacijose. Kai kurie eksperimentai su pelėmis rodo, kad šaltis gali sumažinti sugebėjimą susidoroti su infekcija. O kaip su žmonėmis? Mokslininkai panardino žmones į šaltą vandenį ir privertė kitus sėdėti nuogus žemoje temperatūroje. Jie tyrinėjo žmones, gyvenusius Antarktidoje, ir tuos, kurie ekspedicijoje dalyvavo Kanados uolose. Rezultatai buvo įvairūs. Pavyzdžiui, tyrėjai patvirtino viršutinių kvėpavimo takų infekcijų padažnėjimą tarp slidininkų, kurie intensyviai sportuoja šaltuoju metu, tačiau ar šios infekcijos atsirado dėl šalčio, ar dėl kitų veiksnių, tokių kaip intensyvi mankšta ar oro sausumas - nežinomas.

Kanados tyrėjų grupė, peržiūrėjusi šimtus medicininių tyrimų šia tema ir atlikusi keletą savo tyrimų, daro išvadą, kad nereikia jaudintis dėl vidutinio stiprumo peršalimo - jis neturi žalingo poveikio žmogaus imuninei sistemai. Ar reikėtų šiltai apsirengti, kai lauke šalta? Atsakymas yra „taip“, jei jaučiate šalčio diskomfortą, arba jei ilgesnį laiką ketinate būti lauke, kur kyla tokių problemų kaip nušalimas ir hipotermija. Bet nesijaudinkite dėl imuniteto.

Fizinis aktyvumas: gerai ar blogai imunitetui?

Reguliarus mankšta yra vienas iš sveikos gyvensenos ramsčių. Tai gerina širdies ir kraujagyslių sveikatą, mažina kraujospūdį, padeda kontroliuoti kūno svorį, apsaugo nuo įvairių ligų. Bet ar tai padeda natūraliai sustiprinti imuninę sistemą ir palaikyti ją sveiką? Kaip ir sveika mityba, mankšta gali prisidėti prie bendros geros sveikatos, taigi ir prie sveikos imuninės sistemos. Tai gali dar labiau prisidėti skatinant gerą cirkuliaciją, leidžiančią imuninės sistemos ląstelėms ir medžiagoms laisvai judėti per kūną ir efektyviai atlikti savo darbą.

Visada gausite profesionalių patarimų pasikonsultavę su dr. Kildos klinikos alergologe ir klinikine imunologe.