Vargina skausmas nugaroje?

2021.04.03

Vargina skausmas nugaroje. Į ką kreiptis?

Susirūpinimą kelia skausmas nugaroje? Ortopedai traumatologai sako, jog tai dažna besikartojančio nedarbingumo ir, neretai, reikalaujantis ilgalaikio gydymo sveikatos sutrikimas. Nuolatinis skausmas nugaroje sekina fiziškai ir psichologiškai.

Nugaros skausmas gali pasireikšti bet kokio amžiaus žmonėms dėl skirtingų priežasčių. Jauniems tai dažniau susiję su aktyvia fizine veikla, Senstant apatinės nugaros dalies skausmas atsiranda arba suintensyvėja dėl ankstesnio fizinio aktyvumo arba neaktyvumo, traumų, dėl degeneracinių stuburo slankstelių ar tarpslankstelinių diskų pakitimų. Nugaros skausmas gali atsirasti ir dėl vidaus organų ligų.

Pradžioje ne visada aišku į kurios specialybės gydytoją kreiptis pagalbos. Kol skausmų priežastis ir diagnozė nėra aiški, pirmiausia reikėtų kreiptis į šeimos gydytoją, kuris arba pats paskirs reikalingus tyrimus ir gydymą, arba  nukreips jus pas siauresnės specializacijos gydytoją: ortopedą traumatologą, neurologą, reabilitologą, kinezoterapeutą,  o gal pas urologą ar dar kitos specializacijos gydytoją.

Priežastys

Be abejo, yra situacijų, kai priežastis aiški ir pačiam žmogui ir gydytojui. Pavyzdžiui, staigus skausmas keliant sunkų svorį - įvyksta raumens ar raiščių patempimas,  gali įplyšti tarpslankstelinio disko skaidulinis žiedas ir išsiveržti išvarža, kuri dirgina nervo šaknelę ir žmogui staiga surakina nugarą. Tačiau neretai nugaros skausmas atsiranda iš lėto, sunku netgi pasakyti kada ir kodėl jis atsirado. Priežastys vėlgi gali būti įvairios - netaisyklinga laikysena, bloga kūno padėtis sėdint ar net gulint, tinkamai nepasiruošus - intensyvus sportas. Rezultate raiščių ar raumenų pažeidimas ir netikėtas skausmas - nebūtinai nugaroje. Jauniems žmonės rekomenduojama kuo daugiau šokinėti, nes taip geriau vystosi visas kūnas ir raumenys, raiščiai tampa stipresni, bet kalbant apie vyresnius žmones, situacija keičiasi - net vienkartinis nuėjimas į treniruoklių salę gali išprovokuoti rimtus nugaros skausmus.

Dar viena priežastis, kodėl gali skaudėti nugarą, yra sėdimas darbas ir ypač tai būdinga biuruose dirbantiems žmonėms.  Paprastai ilgalaikis sėdėjimas netinkamoje padėtyje neužsibaigia tik darbo laiku - tai tęsiasi ir namuose. Prie nugaros skausmo priežasčių prisideda ir stresai, todėl, kad stresuojant, įsitempia kaklo ir juosmens raumenys, blogėja jų kraujotaka, nuo didelės įtampos stuburas nustoja judėti ir - prasideda nugaros skausmo problemos.

Nugaros skausmas dažnai praeina be gydymo, tačiau, jei jis atsiranda kartu su bet kuriuo iš šių žemiau minimų požymių, turėtumėte kreiptis į gydytoją:

  • svorio kritimas
  • karščiavimas
  • uždegimas ar patinimas nugaros srityje
  • nuolatinis nugaros skausmas, kai gulėjimas ar poilsis nepadeda
  • skausmas kojose
  • skausmas, pasiekiantis žemiau kelių
  • neseniai buvęs nugaros sužalojimas, smūgis ar trauma
  • šlapimo nelaikymas
  • sunku šlapintis
  • išmatų nelaikymas arba tuštinimosi kontrolės praradimas
  • tirpimas aplink lytinius organus
  • tirpimas aplink išangę
  • tirpimas aplink sėdmenis

Nors nugaros skausmai dažnai praeina taikant poilsio ir namų gydymo būdus, neįsijauskite į savigydą, jei nėra teigiamos dinamikos.

Nugaros skausmai dažniausiai yra ortopedų ir neurologų veiklos sritis, tačiau net ir jie diagnozuoja ir gydo pasitelkdami specialius tyrimus, kitus specialistus: reabilitologus, kinezoterapeutus, rentgenologus - echoskopuotojus, vidaus ligų  gydytojus. 

Kaip padėti sau, kai skauda nugarą?

  • Darykite trumpas poilsio pertraukas nuo aktyvios, nugaros skausmą provokuojančios veiklos. Nerekomenduojama ilsėtis ilgiau nei keletą dienų, todėl, kad ilgesnis neaktyvus laikotarpis gali pabloginti nugaros raumenų būklę ir apsunkinti nugaros skausmo gydymą.
  • Keiskite aktyvios veiklos pobūdį. Pavyzdžiui, jeigu ilgas sėdėjimas už automobilio vairo ar prie darbo stalo provokuoja nugaros skausmą, kas 20 min.  nors trumpai pasivaikščiokite. Stenkitės kuo trumpiau būti situacijose, kurios sukelia skausmą.
  • Stenkitės išlaikyti padėtį, kuomet stuburas yra tiesus ir išlaiko savo taisyklingus linkius. Nebūkite susikuprinę ar sudribę, nes dėl to padidėja nugaros raumenų ir raiščių apkrova.

 

  • Dieta: įsitikinkite, kad dietoje yra pakankamai kalcio ir vitamino D, nes jų reikia kaulų sveikatai. Sveika mityba taip pat padeda kontroliuoti kūno svorį.
  • Rūkymas: žymiai didesnis rūkančiųjų procentas turi nugaros skausmus, palyginti su to paties amžiaus, ūgio ir svorio nerūkančiais asmenimis.
  • Kūno svoris: viršsvoris turi įtakos nugaros skausmo išsivystymo rizikai. Nutukusių ir normalaus svorio asmenų nugaros skausmo rizikos skirtumas yra didelis. 
  • Laikysena stovint: įsitikinkite, kad esate neutralioje dubens padėtyje. Atsistokite tiesiai, galva nukreipta į priekį, nugara tiesi ir tolygiai subalansuokite savo svorį ant abiejų kojų. Kojas laikykite tiesiai, o galva - tiesiai su stuburu.
  • Laikysena sėdint: gera darbo sėdynė turėtų turėti gerą atramą nugarai, atramas rankoms ir pasukamą pagrindą. Sėdėdami stenkitės, kad keliai ir klubai būtų lygūs, o kojos būtų lygios ant grindų. 
  • Kėlimas: keldami daiktus, pakelkite juos kojomis, o ne nugara.
  • Nekelkite ir nesisukite tuo pačiu metu: jei keliamas daiktas yra ypač sunkus, pažiūrėkite, ar galite jį pakelti su kuo nors kitu. Kol keliate, žiūrėkite tiesiai į priekį, o ne aukštyn ar žemyn, kad kaklas būtų tarsi ištisinė tiesi linija nuo stuburo.
  • Geriau, kad daiktus stumtumėte per grindis nugara, naudodami kojų jėgą, o ne traukdami juos.
  • Batai: plokšti batai mažiau apkrauna nugarą.
  • Vairavimas: svarbu turėti tinkamą atramą nugarai. Įsitikinkite, kad sparnų veidrodžiai yra tinkamai išdėstyti, kad nereikėtų sukti. Pedalai turėtų būti visiškai priešais jūsų kojas. Jei esate ilgoje kelionėje, turėkite daug pertraukų. Išeikite iš automobilio ir pasivaikščiokite aplink.
  • Lova: turėtumėte turėti čiužinį, kuris išlaiko stuburą tiesiai, tuo pačiu išlaikant pečių ir sėdmenų svorį. Naudokite pagalvę, bet ne tokią, kuri verčia jūsų kaklą stačiu kampu.